Näin pääset Taivaaseen

sunnuntai 16. marraskuuta 2025

Koraani sekoittaa Saulin ja Gideonin

Koraanissa Muhammed kertoo tarinan Saulista ja Daavidista, jotka taistelivat filistealaisia ​​vastaan, ja siitä, kuinka Daavid tappoi Goljatin:

Suura 2:249-251

249 Kun nyt Saul lähti liikkeelle sotajoukkojensa kera, sanoi hän: »Jumala on totisesti koetteleva teitä joelle tultuanne; se, joka juo siitä, ei kuulu minun miehiini (niihin kuuluu se, joka ei maista siitä yhtään) - paitsi se, joka ainoastaan ottaa kulauksen kämmenellään.» ja niin joivat he siitä paitsi muutamat harvat. Ja kun hän ja hänen uskonveljensä olivat kulkeneet puron yli, sanoivat he: »Tänään meillä ei ole voimia Goljatia ja hänen joukkojaan vastaan», mutta ne, jotka uskoivat kohtaavansa Jumalan, huudahtivat: »Kuinka usein onkaan pieni joukko Jumalan avulla voittanut suuren sotaväen!» Onhan Jumala kestävien kanssa.

250 Kun he hyökkäsivät Goljatia ja hänen sotajoukkojaan vastaan, he huusivat: »Herra, suo meille lujuutta, vahvista askeleemme ja auta meidät saamaan voitto uskottomasta kansasta!»

251 Ja Jumalan sallimuksesta he ajoivat heidät pakoon; David surmasi Goljatin, ja Jumala antoi hänelle kuninkuuden ja viisauden ja opetti häntä tahtonsa mukaan. Jollei Jumala masentaisi ihmisiä toistensa kautta, niin olisi maa sekasorron tilassa, mutta Jumala on koko luomakunnan Hyväntekijä.

Yllä, jakeessa 249, Muhammed kertoo tarinan, jota ei mainita missään niistä Raamatun kohdissa, jotka kertovat, kuinka Saul ja Daavid taistelivat filistealaisia, ja kuinka Daavid tappoi Goljatin. Raamatussa heidän taistelustaan Goljatia ja filistealaisia ​​vastaan ​​kerrotaan 1. Samuelin kirjan luvussa 17, eikä kyseisessä luvussa, eikä koko 1. Samuelin kirjassa, mainita mitään tällaista jokikoettelemusta.

Raamattuun perehtyneet kuitenkin tunnistavat, että jakeessa 249 kuvattu tapahtuma todellakin löytyy Raamatusta, mutta se löytyy Tuomarien kirjasta, ja tapahtui noin 200 vuotta ennen kuin Daavid ja Saul taistelevat filistealaisia ​​vastaan:
Tuomarien kirja 7:1-7 
1 Varhain seuraavana aamuna Jerubbaal, se on Gideon, sekä kaikki väki, joka oli hänen kanssaan, leiriytyi Harodin lähteelle. Midianilaisten leiri taas oli siitä, Mooren kukkulasta, pohjoiseen tasangolla.
2 Herra sanoi Gideonille: "Sinulla on kanssasi liian paljon väkeä antaakseni Midianin heidän käsiinsä. Muuten Israel voisi kerskua minua vastaan ja sanoa: 'Oma käteni vapautti minut.'
3 Julista siis kansan kuullen näin: 'Se, joka pelkää ja on arka, palatkoon takaisin ja väistyköön Gileadin vuorilta.'" Niin kansasta palasi takaisin kaksikymmentäkaksi tuhatta, ja kymmenentuhatta jäi.
4 Herra sanoi Gideonille: "Vielä on väkeä liian paljon. Vie heidät alas veden ääreen, niin minä tutkin heidät siellä sinulle. Se, josta minä sinulle sanon: 'Tämä lähteköön kanssasi', se lähteköön kanssasi. Mutta kukaan, josta minä sinulle sanon: 'Tämä älköön lähtekö kanssasi', älköön lähtekö."
5 Hän vei väen alas veden ääreen. Herra sanoi Gideonille: "Aseta erikseen jokainen, joka latkii vettä kielellään, niin kuin koira latkii, ja samoin jokainen, joka laskeutuu polvilleen juomaan."
6 Niiden luku, jotka latkivat kädestä suuhunsa, oli kolmesataa miestä. Kaikki muu väki oli laskeutunut polvilleen juomaan vettä.
7 Herra sanoi Gideonille: "Niillä kolmellasadalla miehellä, jotka latkivat, vapautan teidät ja annan Midianin käsiisi. Kaikki muu väki menköön kukin kotiinsa."

Yllä Herra harventaa Gideonin armeijaa, jotta he ymmärtäisivät olevansa voitokkaita, eivät oman voimansa, vaan Herran avulla. Ja Herra käyttää heidän vedenjuontitapaansa suodattimena, jonka avulla hän kertoo Gideonille, ketkä hänen tulee pitää mukanaan - täsmälleen kuten suurassa 2:249 nähtiin.

Huomioi myös hetki, miten tarina on vääristelty 2. Suurassa. Siinä Saul kertoo miehilleen, mikä koe on, ennen kuin he itse asiassa suorittavat sen, missä ei ole mitään järkeä. Raamatun kertomuksessa Herra kertoo Gideonille kokeen, ja sitten Gideon tarkkailee, mitä hänen miehensä tekevät. Siinä on järkeä. Muhammed vääristää koko kertomuksen ja muuttaa sen järjettömäksi tarinaksi, josta puuttuu konteksti. Hän sekoittaa henkilöitä ja tapahtumia ja fuusioi kahdesta erillisestä Raamatun kertomuksesta yhden uuden kertomuksen. 

Johtopäätös

Muhammed yritti kertoa Raamatun kertomuksen, mutta sekoitti kaksi erillistä kertomusta, joiden tapahtumien välillä on noin 200 vuotta. Tämä muistuttaa siitä, miten hän sekoitti Jeesuksen äidin Marian ja Mooseksen sisaren Mirjamin, kuten tässä artikkelissa todistetaan.

Nämä ovat virheitä, jotka osoittavat, että hän tunsi Raamatun parhaimmillaankin suullisesti, ja tästä syystä hän vääristää uskomattoman paljon sen kronologiaa yhdistelemällä henkilöitä ja tapahtumia, jotka todellisuudessa olivat satojen vuosien päässä toisistaan.

Tämä kirjoitus on (muutomia siihen tekemiäni muokkauksia lukuunottamatta käännetty tästä artikkelista. Kirjotuksessa siteeratut Raamatun jakeet ovat STLK:n vuoden 2017 käännöksestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Koraani sekoittaa Marian ja Mirjamin

Raamatullinen konteksti Ennen kuin tarkastelemme, mitä Koraani sanoo Jeesuksen äidistä Mariasta ja Mooseksen sisaresta Mirjamista, on hyödyl...