Näin pääset Taivaaseen

perjantai 31. lokakuuta 2025

Kuinka vanha Rebekka oli mennessään naimisiin Iisakin kanssa?

Yrittäessään suojella Muhammedia kritiikiltä, ​​joka koskee hänen avioliittoaan ja seksuaalista kanssakäymistään 9-vuotiaan Aishan kanssa (Sahih al-Bukhari 5133, jne.), muslimit syyttävät usein Iisakia siitä, että tämä meni naimisiin vaimonsa Rebekan kanssa, kun tämä oli kolmevuotias.

Tässä artikkelissa tarkastellaan tätä väitettä 1. Mooseksen kirjassa kerrotun Iisakin ja Rebekan tarinan valossa.

Rebekan ikä

Muslimit väittävät Rebekan olleen kolmevuotias seuraavan informaation perusteella:

  • Saara synnytti Iisakin ollessaan 90- tai 91-vuotias. Syntymästä ilmoitetaan, kun hän on 90-vuotias (1. Moos. 17:17), ja Abraham on 99-vuotias (1. Moos. 17:1), ja Iisak syntyy, kun Abraham on 100-vuotias (1. Moos. 21:1–5).
  • Abrahamille kerrotaan Rebekan syntymästä jossain vaiheessa sen jälkeen, kun hän on uhrannut Iisakin (1. Moos. 22:23) 
  • Toisin kuin muslimit väittävät, meille ei kerrota mitään siitä, milloin tämä tapahtui, tai kuinka vanhoja Iisak, Abraham tai Saara olivat tuolloin. Iisakia kuitenkin kutsutaan tekstissä "pojaksi" (1. Moos. 22:12) 
  • Abrahamille kerrotaan Rebekan syntymästä tapahtuman jälkeen (1. Moos. 22:20). Tämä ei tarkoita, että Rebekka olisi juuri syntynyt. Hänelle kerrotaan myös noin tusinan muun ihmisen syntymästä, joista monet ovat sisaruksia samasta äidistä (1. Moos. 22:21–24)
  • Saara kuolee 127-vuotiaana (1. Moos. 23:1), mikä tarkoittaa, että Iisak on noin 37-vuotias
  • Iisak menee naimisiin Rebekan kanssa 40-vuotiaana (1. Moos. 25:20)
Edellä esitetyn perusteella muslimit väittävät Rebekan syntyneen Iisakin ollessa 37-vuotias. Kuten edellä on käsitelty, tämä perustuu virheellisiin oletuksiin, joiden mukaan Rebekka oli vastasyntynyt vauva, kun Abrahamille kerrotaan veljensä perheestä 1. Mooseksen kirjan 22:21–24 jakeissa, ja että Saara kuoli heti sen jälkeen, kun Abraham uhrasi Iisakin, vaikka todellisuudessa tekstissä ei anneta tarkkaa aikajanaa.

Kuvaus Rebekasta ennen avioliittoa

Muslimien väite Rebekan iästä paljastuu äärimmäisen epärehelliseksi, kun tarkastelemme sitä kuvausta, joka Rebekasta annetaan hänen Isaakin kanssa naimisiinmenoa edeltävältä ajalta.

Tässä selonteko aiheesta:
1. Mooses 24:13-28
13 Katso, minä seison tässä lähteellä, ja kaupunkilaisten tyttäret tulevat ammentamaan vettä.
14 Tapahtukoon, että tyttö, jolle sanon: 'Kallista tänne vesiastiaasi juodakseni', ja joka vastaa: 'Juo, juotan kamelisikin', on juuri se, jonka sinä olet määrännyt palvelijallesi Iisakille, ja siitä tiedän, että olet tehnyt laupeuden herralleni."
15 Tuskin hän oli lakannut puhumasta, kun siihen tuli Rebekka, joka oli Aabrahamin veljen Naahorin ja hänen vaimonsa Milkan pojan, Betuelin, tytär, ja hänellä oli vesiastia olallaan.
16 Tyttö oli näöltään hyvin ihana, neitsyt, johon ei mies ollut koskenut. Hän astui alas lähteelle, täytti astiansa ja tuli ylös.
17 Silloin palvelija riensi häntä vastaan ja sanoi: "Anna minun juoda vähän vettä astiastasi."
18 Hän vastasi: "Juo, herrani." Hän laski nopeasti astiansa alas kädelleen ja antoi hänen juoda.
19 Annettuaan hänen juoda hän sanoi: "Minä ammennan vettä myös kameleillesi, kunnes ne ovat juoneet kyllikseen."
20 Hän tyhjensi nopeasti astiansa juottokaukaloon ja riensi uudestaan kaivolle ammentamaan vettä ja ammensi kaikille hänen kameleilleen.
21 Mies katseli häntä ääneti saadakseen tietää, oliko Herra antanut hänen matkansa onnistua vai ei.
22 Kun kamelit olivat juoneet, mies otti esiin kultaisen nenärenkaan, joka painoi puoli sekeliä, ja pani hänen käsiinsä kaksi rannerengasta, jotka painoivat kymmenen kultasekeliä.
23 Hän kysyi: "Kenen tytär olet? Sano minulle. Onko isäsi talossa tilaa yöpyäksemme siinä?"
24 Hän vastasi hänelle: "Olen Betuelin, Naahorin ja Milkan pojan, tytär."
25 Hän sanoi hänelle vielä: "Meillä on runsaasti olkia ja rehua. Meillä on myös paikka yöpyä."
26 Silloin mies kumartui maahan ja rukoili Herraa
27 ja sanoi: "Kiitetty olkoon Herra, minun herrani Aabrahamin Jumala, joka ei ole ottanut pois armoaan ja totuuttaan minun herraltani. Herra on johdattanut minut tätä tietä herrani veljen kotiin."
28 Tyttö riensi ilmoittamaan äitinsä perheelle, mitä oli tapahtunut.
Yksinkertaisesti sanottuna kuka tahansa, joka lukee yllä olevan ja toistaa väitteen, että Rebekka oli 3-vuotias, on epärehellinen. Rebekkaa kuvaillaan näin "Tyttö oli näöltään hyvin ihana, neitsyt, johon ei mies ollut koskenut" (1. Moos. 24:16). Tässä kirjoittaja kuvailee häntä viehättäväksi ja mainitsee, että hän oli neitsyt. Tässä kuvaillaan nuorta naista, ei taaperoa.

Rebekka puhuu aikuiselle miehelle, Abrahamin palvelijalle, kokonaisilla lauseilla, ei lapsenkielellä. Hän tietää tarpeeksi perhetilanteestaan ​​ja hänellä on tarpeeksi tietoisuutta, auktoriteettia ja itsenäisyyttä tarjotakseen heille majoitusta (1. Moos. 24:25). Hän ammentaa tarpeeksi vettä "kaikille hänen kameleilleen" (1. Moos. 24:20). Yksi kameli voi jouda jopa 200 litraa vettä yhdeltä istumalta.

Selonteko jatkuu edelleen:
1. Mooses 24:58-67

58 He kutsuivat Rebekan ja sanoivat hänelle: "Tahdotko lähteä tämän miehen kanssa?" Hän vastasi: "Tahdon."
59 He lähettivät sisarensa Rebekan imettäjineen matkalle Aabrahamin palvelijan ja hänen miestensä mukana.
60 He siunasivat Rebekan ja lausuivat hänelle: "Oi sisaremme, tulkoon sinusta tuhat kertaa kymmenentuhatta, ja vallatkoot siemenesi vihamiestensä portit!"
61 Rebekka nousi palvelijattarineen, ja he istuivat kamelien selkään ja seurasivat miestä. Palvelija otti Rebekan mukaansa ja lähti matkalle.
62 Iisak oli tulossa Lahai-Roin kaivon tienoilta. Hän asui näet Negevissä.
63 Iisak oli illan suussa lähtenyt kedolle kävelemään, ja kun hän nosti silmänsä, hän näki kamelien lähestyvän.
64 Kun Rebekka nosti silmänsä ja näki Iisakin, hän pudottautui nopeasti maahan kamelin selästä.
65 Hän kysyi palvelijalta: "Kuka on tuo mies, joka tulee kedolla meitä vastaan?" Palvelija vastasi: "Hän on herrani." Niin hän otti hunnun ja verhoutui siihen.
66 Palvelija kertoi Iisakille kaikki, mitä hän oli toimittanut.
67 Iisak vei Rebekan äitinsä Saaran majaan ja otti hänet luokseen, ja hänestä tuli hänen vaimonsa, ja hän rakasti häntä. Iisak sai lohdutuksen äitinsä kuoltua.
Näemme yllä jälleen kerran kuvauksen nuoren naisen, ei taaperon, toimista. Hänelle annetaan mahdollisuus itse päättää lähteekö hän matkalle Abrahamin maahan mennäkseen naimisiin Iisakin kanssa. Hän laskeutuu itse kamelin selästä (1. Moos. 24:64) ja verhoutuu huntuun (1. Moos. 24:65) keskusteltuaan jälleen kerran hyvin epälapsimaisesti Abrahamin palvelijan kanssa.

Muslimit korostavat Rebekan menneen imettäjänsä kanssa (1. Moos. 24:59) osana väitettään, että hän oli vauva. Jälleen kerran, jokainen, joka ajattelee, että yllä oleva on kuvaus henkilöstä, jota ei ole vielä edes vieroitettu, on yksinkertaisesti epärehellinen tekstin suhteen. Rebekan imettäjä eli hänen kanssaan koko hänen elämänsä ja kuolee hänen kanssaan (1. Moos. 35:8). Rebekan perhe lähetti hänet siis Rebekan seuralaiseksi ja hoitajaksi Abrahamin taloon.

Näin tekstissä annetut kuvaukset Rebekasta ennen hänen avioliittoaan Iisakin kanssa todistavat, että artikkelin ensimmäisessä osassa käsitellyt muslimien oletukset ovat pätemättömiä ja vääriä. Rebekka oli nuori nainen, ei taapero tai pieni tyttö, mennessään naimisiin Iisakin kanssa.

Johtopäätös

Yrittäessään puolustaa Muhammedin kieroutunutta avioliittoa lapsen kanssa, muslimit panettelevat toista uskontonsa henkilöä, Iisakia, ja syyttävät häntä jostakin, mitä hän ei edes tehnyt. Tätä syytöstä on mahdotonta johtaa mistään tekstin oikeudenmukaisesta tulkinnasta.

Tämä kirjoitus on (muutomia pieniä muokkauksia lukuunottamatta) käännetty tästä artikkelista. Kirjoituksessa siteeratut Raamatun jakeet ovat STLK:n vuoden 2017 käännöksestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Koraani sekoittaa Marian ja Mirjamin

Raamatullinen konteksti Ennen kuin tarkastelemme, mitä Koraani sanoo Jeesuksen äidistä Mariasta ja Mooseksen sisaresta Mirjamista, on hyödyl...